Isnin, 5 Mei 2008

Gaplek dan tiwol.....


Pada suatu hari ketika ngobrol-ngobrol dengan keluarga semasa balik kampong……..
“Susah tinggal di Bandar, semua harga barang-barang makanan sudah naik harga,” aku menunjukkan keluhanku kepada mereka.
“Ala, apa hendak disusah, kalau dah tidak ada makanan, buat tiwol kan senang dan murah?,” emak aku menjawab.
“Macamana hendak buat tiwol?,” aku bertanya …...
Gaplek Dan Tiwol
Gaplek
Mungkin tidak ramai orang dari keturunan Jawa di
Malaysia dari generasiku yang kenal atau pernah mendengar makanan tiwol. Apa yang aku tahu tiwul pada masa dahulu merupakan makanan di daerah-daerah yang kesukaran beras menjadi makanan utama pengganti nasi.

Tiwul dibuat dari tepung gaplek alias tepung singkong (ubi kayu).

Cara membuat tepung gaplek:-
kupas dan
cuci ubi kayu hingga bersih. Iris nipis-nipis lalu keringkan di bawah sinar matahari selama lebih kurang 2-3 hari. Ubi kayu yang sudah kering ini di sebut gaplek.
Tumbuk atau grind lalu ayak untuk mendapatkan tepung yang halus.
Dari 500 gram ubikayu segar dapat menghasilkan 200 gram tepung gaplek mentah.

Cara membuat tiwol:-
200 gr tepung gaplek
air secukupnya
garam secukupnya
2 helai daun pandan

1. Campur tepung gaplek dengan garam. Percikan dengan air hingga lembab (seperti butiran roti)
2. Letakkan dalam bekas tahan panas, letakkan daun pandan yang sudah dipotong-potong.
3. Kukus hingga masak (20-30 menit).
4. Sajikan dengan lauk pauk atau parutan kelapa dan gula jawa.

Bahan rujukan emak aku, embah aku dan http://bukumasaku.blogspot.com/2007/08/tiwul.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan